Grundtanken i social kapital er, at man ved at opbygge og udnytte stærke relationer i virksomheden kan gavne kvalitet og effektivitet – og samtidig styrke trivsel og godt arbejdsmiljø.
At arbejde med virksomhedens sociale kapital er derfor meget relevant at arbejde med i SU, fordi der er fokus på både virksomhedens konkurrenceevne og medarbejdernes trivsel.
Den sociale kapital er den usynlige værdi i stærke indre samarbejdsrelationer. Der er er en klar forbindelse mellem et højt niveau af social kapital og blandt andet:
- Højere kvalitet og produktivitet.
- Mere innovation og videndeling.
- Bedre resultater i forhold til virksomhedens kerneopgave.
- Øget trivsel og tilfredshed med jobbet.
Den sociale kapital i en virksomhed kan måles. Det sker ved at se på, hvordan virksomheden klarer sig ved at måle niveauet på følgende 3 forhold:
- Samarbejde.
- Tillid.
- Retfærdighed.
Målingen af den sociale kapital kan virksomheden få hjælp til af samarbejdskonsulenterne.
Samarbejdskonsulenterne tilbyder også sparring til SU’s rolle og opgaver i forhold til arbejdet med social kapital.
Se mere om social kapital her